25-6 dorpswandeling

25 juni 2019 - Suriname River, Suriname

Vanmorgen zijn we na het ontbijt met de boot vertrokken voor een dorpswandeling. We kwamen aan bij de school van het dorpje, helaas was foto’s maken niet toegestaan. Wel mocht ik van dit bordje met deze mooie tekst een foto maken.

2BD9A5B5-81A8-495C-8514-55D75E11A82D

De kinderen hebben allemaal dezelfde kleding aan. Van 4 tot 14 zitten ze daar op deze school en dan gaan ze naar Paramaribo voor de middelbare school. Met de kleintjes hebben we nog gezongen, dat was echt zo leuk ❤️. Van de directrice kregen we uitleg hoe het op de school werkt en mochten we een kijkje nemen in de bibliotheek die door 2 Nederlandse dames is opgeknapt. Alle boeken zijn door een Nederlandse school geschonken.

er groeit een plantje met de naam roer me niet, zoals de naam al zegt, zodra je de plantjes aanraakt klappen de blaadjes dicht. Natuurlijk kon ik het niet laten om er een hartje in te tekenen.

66A080BB-D49F-4780-B8D1-FF5CFDC006BD

Na de school kregen we een verdere rondleiding over het christelijke deel van het dorp.

56B4E680-BF3D-4050-970C-80332DBBD3D3

De kerk

17F8E9C0-8BC0-4F0C-A575-C69E37E45BE0

60572F4A-7201-428E-AB11-0A1AF869E1D4

De huisje waar de mensen in wonen. In een winkeltje heb ik zo’n mooie omslagdoek gekocht

FE637059-2C2B-42B0-8E36-D405B3D1EC5E

die hier door de vrouwen als rokje of jurk gedragen worden en door de mannen als sjerp wordt gedragen. Bij getrouwde vrouwen komt daar nog een punt doek overheen zodat andere mannen kunnen zien dat de vrouw al getrouwd is. Aan een man kun je niet zien of hij getrouwd is omdat hij meerdere vrouwen mag trouwen. Er zijn wel regels aan gebonden. De man moet al zijn vrouwen en kinderen gelijk behandelen. Het huis voor alle vrouwen (je hebt vrouwen huizen en mannen huizen) moet even groot zijn, als je in de stad een pan koopt moet je voor alle vrouwen exact dezelfde pan kopen. Ik heb de vraag gesteld waarom mannen behoefte hebben aan meerdere vrouwen. Het is hier een manier om aan tonen hoe rijk je bent met andere woorden meer vrouwen is meer aanzien. De taken onder mannen en vrouwen zijn verdeeld. De mannen bouwen huizen, jagen en doen andere Zware klussen en de vrouwen zorgen voor het eten, de was (word in de rivier gedaan)

0B1E846E-A6C3-46FD-81BA-1BA22AD5B642

, de kinderen, zoals het vroeger bij ons ook was. De kinderen leren alles van de moeder vanaf zeer jonge leeftijd, wassen, koken, vissen, zwemmen, zodat ze met 5 jaar al die dingen zelf kunnen. Als de jongens oud genoeg zijn gaan ze met de mannen mee op jacht. Tussen de 14 en de 18 worden de jongens als volwassen gezien, dat ligt aan hun postuur, hij noemde Joël als voorbeeld die hier dus een volwassen man had geweest omdat hij er krachtig uit ziet. Meisjes zijn volwassen vanaf hun menstruatie. Bij zowel jongens als meisjes gaat dat gepaard met een feestje. Ook bij een begrafenis wordt feest gevierd omdat ze geloven dat de geesten van de overledenen ze zal beschermen tegen boze geesten.

in dit dorpje hebben ze een vliegveld  en een medische post. De meeste medicijnen komen hier uit de natuur, daar ga ik vandaag meer over leren.

na het bezoek aan het dorp was het tijd om te relaxende kwam deze knappert een bezoekje aan me brengen

3FAE9837-0FEB-42B9-B97D-ECFE096232E5

En hebben we onze resort ara geaaid

96868C48-533E-4BF8-BF81-EBB3848D6927

Na het relaxen zijn we weer gaan zwemmen op een andere beeldschone plek dan gisteren.

0B1540AF-544E-4D46-8B3E-4D67D4584F72

Hier kon je niet in de stroming zwemmen maar wel over de rotsen lopen 😬 vond het dood eng maar Joël heeft het overleeft

4290B98A-86E6-4247-BE33-F865BFD5268A

Hieronder nog even een foto van onze gids kukcy. Hij noemt zichzelf een kletskous maar ik vindt dat hij enorm goed het verhaal van zijn cultuur en de natuur kan overbrengen.

AA59CE92-F081-46F3-982C-C5A5C30EDCB6

Dit was dag 2 in de jungle

1. Esther Schippers:
    26 juni 2019
    Super leuk om zo jullie te volgen op jullie reis, geniet van alles en wat zullen jullie met enorm veel indrukken naar huis gaan, maar zover is het nog lang niet , doe voorzichtig.
    Groet van Esther( bij de mannen gaat het prima hoor, je huisjes is keurig ) 😘
  2. Marja:
    30 juni 2019
    Wat leuk zeg om te zien en horen hoe ze daar wonen, leven, de was doen ect. En wat een contrast met Nederland he?!😯